måndag 25 januari 2010

Reflektion

Pedagogisk Digital Kompetens?
Vad väcker uttrycket för tankar hos mig? Hos dig?
Jag tror att uttrycket kan vara såväl positivt som negativt laddat beroende på till vem och hur du säger det. Jag vet inte varför men när jag tänker mig att en pedagog får höra att den ska börja använda digitalt i sin undervisning så ser jag, och jag vet inte varför, en äldre kvinna som inte alls är öppen för förslag. "Teknik kan inte jag något om", säger hon kanske.

Jag har funderat på hur olika vi människor tolkar det någon annan säger till oss. Skulle någon säga till mig att "På föräldramötet som är på torsdag vill jag att du presenterar årets tema digitalt". "Shit!", tänker man. Det kan inte jag. Teknik som är så stort, svårt och ja... tekniskt. "Jaha", tänker man. På torsdag kommer jag stå inför alla föräldrar och se mer än vanligt dum ut för att jag inte kan detta.
Om vi i stället tänker oss att någon säger "Skulle inte du kunna göra en väldigt enkel powerpoint tills föräldramötet på torsdag då du presenterar årets tema?" "ja visst", tänker man då. "Jag måste tydligen vara ganska bra på det digitala eftersom de ber mig att göra powerpointen." Antagligen är det detta man vill i det första fallet också fast man säger det på ett annat sätt.

Jag tror att det i många fall är så att lärare kan det digitala, bättre än vad de själva tror, men det finns inga krav på att använda det i undervisningen så därför görs det inte. Vem som helst kan göra en ppt, så svårt är det inte. Jag tror att vi föreställer oss tekniken som svårt fast den många gånger inte alls är det.

I UNESCO beskrivs att man vill att lärare ska arbeta mer digitalt med sin undervisning och hur kompetensen kan utvecklas. Jag tror att det i de flesta fallen inte är kompetensen som behövs byggas på utan attityden och motivationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar