onsdag 17 februari 2010

IT som stöd?

Hirtz & Harper (2008) skriver om att IT kan vara ett bra stöd för barn i sin utbildning. Jag vill hålla med helt då man talar om de barn/elever som verkligen är i ett behov utav den här typen av stöd. Annars kan jag känna att man berövar barnet/eleven på den skriv förmåga för hand som han eller hon skulle kunna ha.

Jag anser att exempelvis datorn bör vara ett ytligt hjälpmedel för alla barn/elever fram tills de kommer upp på högstadiet egentligen. Jag vill förmoda at de flesta bekantar sig med IT på sin fritid i så pass stor utsträckning att datorn inte blir främmande när de börjar åk.7. Möjligen skulle högstadiet kunna inledas med en datorskrivs kurs/lektion?

Jag anser att skolan i de lägre åldrarna bör konsentera sig på att barnen/eleverna ska unna grunderna i skriv och läsförståelse i stället för att lära dem exempel skriva på dator.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar