onsdag 17 februari 2010

PDK i förskolan?!

Att använda eller inte använda it i förskolan är, för mig, en ganska stor fråga. Naturligtvis tycker jag att vi ska medvetandegöra de barn vi har på förskolorna om it och att det finns men jag får nog (tyvärr?) ställa mig emot att använda det som ett typ av redskap som vi vill att barnen ska kunna använda, bekanta sig med, förstå eller dra nytta (onytta?) utav.

Kanske framstår jag som extremt gammaldags och så är det nog också. I mina ögon är det under tiden på förskolan som många (de flesta) barnen bekantar sig med, lär sig och nyttjar bokstäver och många lär sig skriva hjälpligt exempelvis sina egna namn och ord som "katt", "hund" eller andra ord eller namn som ligger barnen nära. Jag skulle vilja påstå att om man ger barnen en dator som redskap i stor utsträckning så försvinner intresset för och glädjen med att kunna skriva och forma på egen hand.

Samtidigt skulle jag vilja säga emot mig själv till viss del och påstå att jag kan tänka mig att många barn skulle tröttna efter ett tag och finna datorn ointressant, eller så är det bara jag som hoppas att det skulle bli så. Jag ser barn och människan i sig som något extremt levande och framför allt kreativt! jag vill hävda att ingen av oss kan vara kreativa vid en dator då det teoretiskt sett inte är vi so är kreativa utan det är datorn som är kreativ. Mycket av det kreativa som vi människor och då kanske framförallt barnen kan se framför oss, föreställa oss och det vi vill skapa är inte möjligt att göra med en dator och även om det skulle gå att göra så är det, enligt mig, inte på något sätt varken nyskapande, kreativt, nytänkande eller utvecklande eftersom om det går att göra så har någon annan redan gjort det långt långt före vi kom på att vi skulle vilja det. Som sagt vill jag se barnet och hela människan som något kreativt. Om ett barn skulle måla en katt för första gången så anser jag att det är både nyskapande, kreativt, nytänkande och utvecklande även om detta barnet sett hur många gånger som helst att någon annan målat en katt eftersom det är första gången för just detta barnet. Jag kan se en stor skillnad på en sådan utveckling och en utveckling som sker med hjälp utav exempelvis en dator.

Frågan som jag verkligen vill ställa är om det verkligen är positivt med it i förskolan då det är riktat så att barnen ska lära sig och förstå det?!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar