torsdag 18 februari 2010

Tanka efter att ha läst gruppbloggen

I denna PDK kurs har vi även en grupp blogg (http://hisgrupp1.blogspot.com) där vi ska kommentera varandras samlade tankar som vi har skrivit om på vår egen blogg. Efter att ha läst lite av vad de andra i gruppen har skrivit om finner jag att jag tycks vara ganska ensam hitintills om att vara emot datorn i förskolan. Jag förstår helt hur de andra tänker kring det men öven om jag skulle ge med mig och hålla med dem (vilket jag inte gör) så finns det, för mig, fortfarande så många frågetecken att reda ut för att man ska kunna få det att fungera.

Samtidigt får jag kritisera mig själv lite då det inte är speciellt mycket på denna blogg som tar upp mer IT faktorer än datorn! Det finns ju andra redskap eller hjälpmedel som är IT kopplade. Ta exempelvis digitalkameran. Den är ju, anser jag, en extremt bra tillgång i alla verksamheter (förskola/skola). Detta hjälpmedel kan exempelvis användas till dokumentation och liknande. Dock står jag ju då fortfarande kvar på samma punkt i mitt resonemang då jag även nu måste säga att jag inte anser att detta är ett hjälpmedel som borde nyttjas av barnen på förskolan. Möjligen kan jag sträcka mig till att det någon enstaka gång kan vara jätte intressant och kreativt för barnen att fota något i exempelvis naturen och att det kan leda til en lärande situation men jag vill fortfarande hävda att en teckning är mer kreativt än ett fota när personen som skapat det är, låt oss säga 4 år. Jag vill hävda att det blir betydligt mer intressant och skapar större möjlighet till kreativitet och lärande högre upp i åldrarna, detta kanske redan vid 9- 10 års åldern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar